Fragment pochodzi z książki „Drzewo kampanii wyborczej, czyli jak wygrać wybory”.

Cel

Przekazanie użytecznego materiału wyborczego, który można zjeść lub którego można użyć.

Dla kogo

Dla każdego kandydata, chociaż gadżety muszą być indywidualnie dopasowane do treści i formy kampanii oraz wizerunku kandydata.

Do kogo

Dla wyborców, dla których gadżet jest użyteczny.

Treść i forma

Do gadżetów wyborczych zaliczamy między innymi długopisy, ołówki, breloczki, kalendarze, notesy, koszulki, naklejki, otwieracze, torby ekologiczne czy cukierki, a nawet butelki wody mineralnej z odpowiednim nadrukiem. Są one zazwyczaj stosunkowo drogie, więc warto dobrze przemyśleć ich rodzaj, liczbę oraz sposób wykorzystania. Koszulki, kurtki czy czapeczki można rozdawać członkom zespołu, rodzinie i znajomym; obcy ludzie raczej nie zdecydują się na ich noszenie w miejscach publicznych.

Rodzaj gadżetów powinien też zależeć od grupy docelowej, do której chcemy dotrzeć. Dobrym rozwiązaniem dla osób młodych mogą być na przykład nośniki pamięci lub podkładki pod napoje, ale dla osób starszych lepsze będą torby na zakupy rozdawane przy targowiskach lub parasole rozdawane na przystanku bez wiaty. W tym ostatnim przypadku liczy się nie tyle liczba rozdanych parasoli, ile efekt PR.

Taką akcję można na przykład podsumować w formie artykułu ze zdjęciami na swojej stronie WWW lub namówić dziennikarzy do opisu „pomysłowej kampanii prezydenta miasta”.

Sposób dystrybucji

Zależy od rodzaju materiału wyborczego. Trudno wskazać jednoznaczne reguły w tym zakresie.

Więcej o materiałach wyborczych znajdziesz w książce „Drzewo kampanii wyborczej, czyli jak wygrać wybory”, którą można kupić tutaj.

Przykłady gadżetów wyborczych można zobaczyć tutaj.

 

3___BOOK_cover