O tym, że w działalności publicznej warto korzystać z Internetu, nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Największe zalety tego narzędzia to m.in.:

  • możliwość interakcji z wyborcą zamiast jednokierunkowego przekazu,
  • możliwość dotarcia do wyborców młodych i w średnim wieku, dla których Internet to podstawowe źródło informacji,
  • przekaz silny merytorycznie – w Internecie trudniej sprzedawać puste uśmiechy, raczej trzeba mieć o czym napisać,
  • ukierunkowanie przekazu do wybranych grup odbiorców, np. poprzez tematyczne zakładki na stronie: „Dla przedsiębiorców”, „Dla nauczycieli”,
  • wpływ na treść i formę przekazu,
  • stała obecność w sieci,
  • szybkość przekazu.

Strony WWW stały się już standardowym narzędziem komunikacji, wykorzystywanym również w kampanii wyborczej. Nie każda strona internetowa jest jednak powodem do dumy. Dobra strona internetowa:

  • jest estetyczna i spójna wizerunkowo,
  • ma bogatą zawartość,
  • jest na bieżąco aktualizowana,
  • jest funkcjonalna,
  • szybko się ładuje,
  • działa w różnych przeglądarkach.

Szczególnie w czasie kampanii wyborczej strona WWW polityka powinna zostać wykorzystana do promocji jego osoby i działalności. Na początek warto zadbać o to, aby witryna była łatwa do odnalezienia w Sieci. Mają na to wpływ różne czynniki:

  • popularność strony – im więcej wizyt i dłuższy czas, jaki użytkownik spędza na stronie, tym wyższa jej pozycja w wyszukiwarkach,
  • liczba linków prowadzących do strony – dlatego tak ważna jest wymiana linków z innymi stronami, np. stroną partii, stronami polityków z danego ugrupowania,
  • budowa strony i jej zawartość merytoryczna – tu najważniejsze są tzw. słowa klucze, za pomocą których użytkownicy mogą szukać danej strony, oprócz słów oczywistych tj. imię i nazwisko polityka, słowem kluczem może być „poseł z Wrocławia”, „kandydat na senatora”, im więcej słów kluczy będzie na stronie polityka, tym lepiej, zwłaszcza gdy będą się one pojawiać na stronie głównej oraz na początku opisu strony.

Gdy użytkownik trafi już na stronę internetową polityka warto, aby znalazł tam najważniejsze z jego punktu widzenia informacje, czyli:

Życiorys

Powinien być podany w przystępnej i atrakcyjnej formie, dlatego warto pamiętać o akapitach i wyróżnikach tekstu. W życiorysie warto podkreślać osiągnięcia polityka i jego skuteczność.

Kandydat po raz pierwszy ubiegający się o mandat powinien zaakcentować swoje sukcesy w życiu zawodowym lub w działalności społecznej, np. zarządzanie dużym przedsiębiorstwem, które daje zatrudnienie wielu osobom z regionu.

Polityk ubiegający się o reelekcję powinien z kolei podkreślać swoje osiągnięcia w mijającej kadencji, zwłaszcza te mające znaczenie dla regionu i jego mieszkańców, np. zmiana przebiegu trasy autostrady, zapobieżenie likwidacji szpitala.

Zakładka „Moje osiągnięcia” na stronie senatora Marka Trzcińskiego

Program

Ważne, aby w programie znalazły się nie tylko postulaty, ale również pomysły na ich realizację. Warto w programie odnieść się do lokalnych i regionalnych problemów, podkreślić w ten sposób znajomość własnego okręgu wyborczego i swoje przywiązanie do określonego terenu.

Program polityczny na stronie posła Jana Łopaty

Dane kontaktowe

Oprócz danych teleadresowych biura warto umieścić na stronie formularz kontaktowy.

Formularz kontaktowy na stronie posła Jana Dziedziczaka

Zdjęcia

Fotografie prezentujące polityka w czasie pracy, w roli lidera, podczas spotkań z innymi politykami i autorytetami, jak również pokazujące polityka z rodziną, w czasie wolnym.

Więcej informacji o wyborze zdjęć polityków można znaleźć w poprzednim artykule.

Materiały medialne

Obejmują one zarówno artykuły prasowe o polityku, jak i wywiady przeprowadzone z nim w prasie, radiu i telewizji.

Materiały medialne na stronie posła Grzegorza Napieralskiego

Referencje i podziękowania

Warto pochwalić się dobrymi opiniami na swój temat zebranymi od organizacji pozarządowych, współpracowników, a przede wszystkim od osób znanych i cenionych, np. lidera partii, lokalnych autorytetów, osobistości ze świata kultury, nauki, sportu.

Bogata i ciekawa zawartość strony sprzyja promocji polityka, nawet bez jego bezpośredniego udziału. Na tym polega istota marketingu wirusowego – internauci chętnie polecają sobie wzajemnie filmy, rysunki, jeśli są zabawne

i inteligentnie przygotowane. Wciągający spot wyborczy czy oryginalna ulotka rozprzestrzenią się w sieci same, wystarczy to zapoczątkować np. umieszczając materiał na stronie www i rozsyłając informację na ten temat do czytelników newslettera.

Sam newsletter to istotny element strony www, który można wykorzystać do bieżącego informowania o działalności polityka i przebiegu jego kampanii wyborczej. Poprzez newsletter warto zapraszać wyborców na spotkania, debaty etc.

Oprócz wyborców trzeba pamiętać o szczególnej grupie odbiorców, jaką są dziennikarze. Oni potrzebują przede wszystkim następujących materiałów:

  • życiorys polityka (w kilku wersjach różniących się długością),
  • CV,
  • zdjęcia wizerunkowe,
  • notatki prasowe,
  • program wyborczy,
  • dane kontaktowe polityka bądź osoby odpowiedzialnej za współpracę z mediami,
  • kalendarz wyborczy.

Kalendarz warto zaprezentować w ciekawej formie graficznej, pełni on nie tylko funkcję informacyjną, ale również sprzyja kształtowaniu wizerunku polityka jako osoby aktywnej i zaangażowanej.

Kalendarz na stronie posła do Parlamentu Europejskiego Danuty Hübner

W każdej kampanii wyborczej potrzebni są również wolontariusze, warto wykorzystać więc stronę www do ich pozyskania. Można dla nich stworzyć odrębną zakładkę, w której znajdą się informacje, jakie zadania będą realizowane przez wolontariuszy, czy potencjalni kandydaci na wolontariuszy muszą spełnić określone warunki. Idealnym rozwiązaniem jest ankieta, którą można wypełnić i wysłać on-line do biura polityka.

Ankieta dla wolontariuszy na stronie Platformy Obywatelskiej

Dobrze wykorzystana strona www może sprawić, że kampania wyborcza będzie atrakcyjniejsza, mniej kosztowna, a przede wszystkim skuteczna.

Więcej informacji o tym, jak wykorzystać narzędzia internetowe w czasie kampanii wyborczej, można znaleźć w książce „Drzewo kampanii wyborczej, czyli jak wygrać wybory”.

Ten materiał może być wykorzystany za zgodą autora na innych stronach internetowych pod warunkiem pozostawienia treści i informacji o autorze w niezmienionej formie i z aktywnymi linkami do strony autora.