Materiały wyborcze, takie jak ulotki, plakaty i gazetki, są niezbędnym elementem skutecznej kampanii wyborczej niezależnie od tego, czy kandydujemy do Parlamentu Europejskiego, Sejmu lub Senatu RP, czy do lokalnego samorządu. Ich podstawową zaletą jest możliwość pełnego panowania nad treścią przekazu – to kandydat i jego sztab decydują o formie i treści każdego z materiałów oraz o sposobach dotarcia z nimi do wyborców.

Aby materiały wyborcze spełniły swoją rolę, czyli wypromowały kandydata, trzeba mieć dobry pomysł – nie tylko na same ulotki, długopisy czy torby, ale i na sposób ich dystrybucji.

Przykład:

Kandydat na radnego zamówił w drukarni kilka tysięcy sztuk plakatów, nie przewidział jednak, w jakich miejscach będą one rozwieszane. Gdy plakaty o wymiarze A0 (ok. 1 m2) zostały już wydrukowane, okazało się, że najlepszym miejscem na ich ekspozycję byłyby wystawy sklepowe. Jednak w nielicznych sklepach zmieściły się tak duże plakaty, większość materiałów pozostała więc niewykorzystana.

W większości przypadków trudno nam będzie samodzielnie zaprojektować materiały wyborcze, warto zatem skorzystać z pomocy profesjonalistów:

  • dziennikarz lub specjalista ds. public relations może doradzić treść ulotki lub gazetki, ważny jest nie tylko pomysł na interesujący tekst, ale również jego prawidłowa redakcja,
  • grafik komputerowy może zaprojektować formę tych materiałów.

Każdy materiał wyborczy powinien spełniać trzy podstawowe warunki: czytelność, atrakcyjność i praktyczność. Zostaną one omówione na przykładzie ulotki.

Czytelność

Czytelna ulotka to taka, w której zachowane są właściwe proporcje pomiędzy formą a treścią.

Na czytelność formy ulotki mają wpływ:

  • czcionka o prostym, wyraźnym kroju i odpowiednio dużym rozmiarze,
  • dobrze dobrana kolorystyka, dostosowana do kolorystyki komitetu wyborczego, z którym kandydat jest związany,
  • brak zlewających się kolorów np. pomarańczowego z czerwonym – warto stosować raczej kolory kontrastujące np. zielony z czarnym, granatowy z białym.

O czytelności treści ulotki decydują:

  • prosty i zrozumiały dla przeciętnego wyborcy tekst,
  • brak pustych bądź przesadnie patetycznych słów,
  • brak specjalistycznego słownictwa.

Przygotowując ulotkę, warto pamiętać o następujących elementach:

  • zdjęcie kandydata – choć nie powinno ono zajmować 90% miejsca,
  • dobrze widoczne nazwisko – w czasie głosowania wyborca nie widzi zdjęć kandydatów, ale ich nazwiska, dlatego warto się postarać o to, aby nasze nazwisko zostało dzięki kampanii wyborczej dobrze zapamiętane,
  • logotyp ugrupowania,
  • hasło wyborcze,
  • numer listy, miejsce na liście,
  • data wyborów,
  • informacja o kandydacie i jego związkach z lokalną społecznością,
  • zarys programu wyborczego – na ulotce nie ma miejsca na rozbudowane teksty, piszemy więc raczej hasłami,
  • dane kontaktowe – zwłaszcza adres strony www i adres e-mail.

Dobre praktyki:

Sergiusz-Trzeciak___ulotka

Atrakcyjność

Atrakcyjna ulotka to taka, która:

  • zawiera zdjęcie polityka – dobre zdjęcie portretowe, najlepiej wykonane przez profesjonalnego fotografa, zdjęcie dokumentujące spotkanie z wyborcami lub zdjęcie z rodziną, w rozdzielczości dobranej do wymiarów ulotki,
  • ma oryginalną formę, np. ulotka w kształcie koperty na listy czy rozkładanej harmonijki – jej wykonanie będzie oczywiście droższe niż typowych materiałów, ale jednocześnie taka ulotka wyróżni się na tle innych i przyciągnie uwagę wyborców.

Dobre praktyki:


Tematowi zdjęć warto poświęcić więcej uwagi, ponieważ ich wybór, jak się okazuje, przysparza politykom wielu problemów. Warto pamiętać, że każde zdjęcie niesie ze sobą przesłanie, opowiada o polityku pewną historię.

  • Zdjęcia polityka z innymi politykami – ważne jest, aby na takim zdjęciu kandydat znajdował się w centrum uwagi, może stać na czele grupy osób, może ściskać rękę szefa partii lub znanego senatora, ale nie powinien ginąć w tłumie, wystawać zza czyichś pleców lub po prostu przebywać w pobliżu popularnego polityka.

Sergiusz-Trzeciak___politycy

  • Zdjęcia z wyborcami – dobre są zdjęcia pokazujące polityka w czasie spotkań z wyborcami, w trakcie przyjaznej dyskusji, ściskania rąk, unikajmy natomiast zdjęć, na których polityk siedzi znudzony za stołem lub wysłuchuje zdenerwowanych i wygrażających mu mieszkańców.

Sergiusz-Trzeciak___politycy-2

  • Zdjęcia w czasie uprawiania hobby – powinny one pokazywać polityka jako człowieka aktywnego, energicznego, a więc raczej w czasie jazdy na rowerze, a nie na leżaku.

Sergiusz-Trzeciak___politycy-3

  • Zdjęcia w plenerze – polecam zdjęcia wykonane w miejscowości, w której polityk stara się o mandat, na tle nowo wybudowanej hali sportowej (zwłaszcza jeśli polityk przyczynił się do jej powstania), przed urzędem miasta, w miejscowym parku etc.
  • Zdjęcia ze zwierzętami – jeśli naszym pupilem jest wąż lub chomik, może lepiej zrezygnować z publikacji takiego zdjęcia? Pies lub kot są zdecydowanie bezpieczniejsze.Sergiusz-Trzeciak___politycy-6

Praktyczność

Praktyczna ulotka jest pod względem formy:

  • dostosowana do sposobu kolportażu, np. jeśli ma być wrzucana do skrzynek pocztowych to mieści się w nich bez składania, zwijania etc., jeśli ma być rozdawana na ulicy to mieści się w kieszeni lub łatwo się ją składa,
  • wydrukowana na dobrze dobranym papierze, który nie brudzi rąk.

Wyrazem praktycznego podejścia do materiałów wyborczych będzie również przemyślenie:

  • ich ilości – uwzględniającej liczbę wyborców, własne możliwości organizacyjne i finansowe,
  • czasu ich wydrukowania/produkcji tak, aby zdążyć z kolportażem.

Ważna jest również praktyczność treści ulotki, polecam drukowanie ulotek dwustronnych, w których jedna strona jest poświęcona prezentacji kandydata i jego programu, a druga zawiera np. rozkład jazdy popularnej linii autobusowej lub listę ważnych numerów alarmowych. W ten sposób znacznie zwiększamy szansę na to, że ulotka nie zostanie wyrzucona.

Ulotki mogą być wykorzystane w czasie kampanii ukierunkowanej, jeśli dla każdej z grup, do której chcemy się zwrócić, przygotujemy inną ulotkę, np. ulotka dla mieszkańców danej dzielnicy na temat kanalizacji, ulotka dla inwestorów na temat planów zagospodarowania przestrzennego, ulotka dla kierowców na temat parkingów.

Dobre praktyki:
Ulotka dla rodziców z dziećmi – dla rodziców informacja o polityce edukacyjnej, dla dzieci plan lekcji.


Więcej oryginalnych pomysłów na materiały wyborcze opisuję w książce „Drzewo kampanii wyborczej, czyli jak wygrać wybory”.

Ten materiał może być wykorzystany za zgodą autora na innych stronach internetowych pod warunkiem pozostawienia treści i informacji o autorze w niezmienionej formie i z aktywnymi linkami do strony autora.

 

3___BOOK_cover