Plakat ma na celu w zaprezentowanie kandydata w przestrzeni publicznej. Jest dopełnieniem kampanii outdoorowej,  tym że może być zaprezentowany praktycznie w każdym miejscu, dzięki temu kampania osiąga znacznie większy zasięg oddziaływania. Dodatkowo ekspozycja plakatów generuje niższe koszty niż inne formy reklamy zewnętrznej (w większości przypadków nie trzeba ponosić kosztów wynajmu przestrzeni pod reklamę).

Cel

Rozpoznawalność, utrwalenie imienia i nazwiska kandydata oraz skojarzenie, gdzie i z której partii kandyduje.

Dla kogo

Dla wszystkich kandydatów.

Do kogo

Do wszystkich wyborców.

Treść i forma

Plakat powinien zawierać niewiele elementów, wszystkie jednak są bardzo ważne:

  • imię i nazwisko kandydata, przy czym nazwisko może być zapisane znacznie większą czcionką niż imię, gdyż jest to kluczowa informacja na plakacie;
  • logotyp ugrupowania;
  • miejsca kandydata na liście wyborczej;
  • zdjęcie kandydata (dobrze, jeśli fotografia sprawia wrażenie, że istnieje kontakt wzrokowy między kandydatem a odbiorcą);
  • ewentualnie hasło wyborcze;
  • ewentualnie adres strony WWW.

Sposób ekspozycji

Plakaty warto wywieszać w miejscach dostępnych dla możliwie najszerszego kręgu odbiorców, ale jednocześnie takich, które utrudniają ich zrywanie bądź niszczenie. Dobrym rozwiązaniem jest przyklejenie plakatu na sklejkę i przymocowanie go na przykład do latarni za pomocą drutu lub opasek zaciskowych. Gmina z reguły nie pobiera z tego tytułu żadnych opłat, a jedynie kaucję zwrotną, wypłacaną pod warunkiem uprzątnięcia plakatów w terminie przewidzianym przez ordynację wyborczą. Oczywiście zawsze doradzam sprawdzenie lokalnych regulacji, zdarza się bowiem, że na przykład prezydenci miast zakazują umieszczania plakatów w wybranych miejscach, tłumacząc to względami estetycznymi bądź porządkowymi. Czasami prawdziwym powodem takich zakazów jest chęć ograniczenia konkurencji.

Miejsca rozklejania plakatów warto zaznaczyć: w sposób tradycyjny na mapie lub bardziej nowoczesny – za pomocą smartfonów z włączoną funkcją geolokacji. Należy na bieżąco kontrolować stan rozwieszonych materiałów i zastępować zniszczone plakaty nowymi egzemplarzami.

Billboard– reklama zewnętrzna

Reklama zewnętrzna rządzi się swoimi prawami. Z racji jej wykorzystania i umiejscowienia (np. przy drogach) nie może być przeładowana treścią, a swój komunikat powinna opierać na obrazie, uzupełnionym kilkoma wyróżniającymi się hasłami. Dobra reklama zewnętrzna powinna zawierać:

  • dobrej jakości zdjęcie kandydata, spójne z przyjętą koncepcją komunikacji, uzupełniające pozostałe działania – właściwe zdjęcie do działań komunikacyjnych zostało wskazane kandydata,
  • imię i nazwisko kandydata,
  • nr na liście wyborczej,
  • logotyp ugrupowania,
  • opcjonalnie – adres strony www
  • informację o finansowaniu materiału wyborczego.

Dobre przykłady:

Przy wyborze lokalizacji pod billboardy należy zwrócić uwagę na:

  • natężenie ruchu przy lokalizacji (dużo lepiej umieścić billboard przy ruchliwej ulicy niż na peryferiach miejscowości),
  • oświetlenie – czy konstrukcja, na której zawieszony zostanie billboard jest oświetlona po zmroku lub czy jest w pobliżu lamp ulicznych. Oświetlenie sprawi, że billboard będzie promował kandydata zarówno w dzień jak i w nocy,
  • Sąsiedztwo innych nośników – dużo lepiej sprawdza się ekspozycja w miejscach, gdzie nie ma natłoku reklam, ponieważ reklama staje się bardziej widoczna i zauważalna przez odbiorców,
  • dostępność – czy będzie billboard jest zawieszony nisko czy wysoko – niskie zawieszenie może skutkować niszczeniem reklamy, natomiast billboard na wyższym stelażu będzie bezpieczniejszy i lepiej widoczny.

Przy ekspozycji billboardowej warto powierzyć całość wykonania zadania  jednej firmie, która zajmuje się wynajmem powierzchni, wydrukiem materiałów i ich wyklejeniem na powierzchni billboardu. Skorzystanie z usług jednej firmy pozwoli oszczędzić czas i pieniądze.

Więcej o materiałach wyborczych znajdziesz w książce „Drzewo kampanii wyborczej, czyli jak wygrać wybory”, którą można kupić tutaj.

W artykule zostały wykorzystane materiały graficzne opublikowane na oficjalnych profilach partii i polityków w social media, oraz materiały wyborcze opracowane podczas kampanii. 

Ten materiał może być wykorzystany za zgodą autora na innych stronach internetowych pod warunkiem pozostawienia treści i informacji o autorze w niezmienionej formie i z aktywnymi linkami do strony autora.

3___BOOK_cover