Cel strony

Celem strony jest:

  • prezentacja kandydata,
  • prezentacja programu kandydata i jej celów,
  • angażowanie i mobilizowanie internautów na rzecz kandydata,
  • prezentacja działalności dotychczasowej kandydata zgodnie z koncepcją opracowanego hasła wyborczego.
  • próba nawiązania aktywnej relacji z internautami (engagement strategy)

Grupy docelowe i ich potrzeby

  • wyborcy
    • informacje na temat programu i celów kandydata,
    • informacje na temat dotychczasowych osiągnięć kandydata (jako potwierdzenie skuteczności oraz hasła „Blisko Ciebie”),
    • Informacje pokazujące „ludzką twarz Kandydata”
    • możliwość kontaktu,
    • możliwość marketingu społecznościowego tzw. wtyczki społecznościowe (udostępnianie dalej wybranych treści, polecanie znajomym etc.),
  • media
    • bieżące informacje o działalności kandydata,
    • zapowiedzi wydarzeń z udziałem kandydata,
    • zdjęcia wizerunkowe do materiałów prasowych,
    • możliwość kontaktu,
  • wolontariusze
    • możliwość kontaktu,
    • zachęta do zaangażowania na rzecz kandydata.

Struktura strony i jej funkcjonalności

Proponowane zakładki na stronie:

  • Strona główna, będąca jednocześnie zakładką aktualności,
  • mnie,
  • Program,
  • Dla mediów,
  • Galeria,
  • Kontakt

Strona główna:

  • Główny layout powinien być spójny z wybraną koncepcją graficzną, zastosowaną w materiałach wyborczych kandydata (zdjęcie, hasło),

  • linki do profili na portalach społecznościowych (najlepiej widoczne na każdej zakładce),mogą być umieszczone zarówno w górnej części strony jak i w formie zakładek po bokach

  • informacja i zachęta do zapisania się do newslettera,

Życiorys

Powinien być podany w przystępnej i atrakcyjnej formie, dlatego warto pamiętać o akapitach i wyróżnikach tekstu. W życiorysie warto podkreślać osiągnięcia polityka i jego skuteczność.

Kandydat po raz pierwszy ubiegający się o mandat powinien zaakcentować swoje sukcesy w życiu zawodowym lub w działalności społecznej, np. zarządzanie dużym przedsiębiorstwem, które daje zatrudnienie wielu osobom z regionu.

Polityk ubiegający się o reelekcję powinien z kolei podkreślać swoje osiągnięcia w mijającej kadencji, zwłaszcza te mające znaczenie dla regionu i jego mieszkańców, np. zmiana przebiegu trasy autostrady, zapobieżenie likwidacji szpitala.

Program

Ważne, aby w programie znalazły się nie tylko postulaty, ale również pomysły na ich realizację. Warto w programie odnieść się do lokalnych i regionalnych problemów, podkreślić w ten sposób znajomość własnego okręgu wyborczego i swoje przywiązanie do określonego terenu.

Dane kontaktowe

Oprócz danych teleadresowych biura warto umieścić na stronie formularz kontaktowy.

Zdjęcia

Fotografie prezentujące polityka w czasie pracy, w roli lidera, podczas spotkań z innymi politykami i autorytetami, jak również pokazujące polityka z rodziną, w czasie wolnym.

Materiały medialne

Obejmują one zarówno artykuły prasowe o polityku, jak i wywiady przeprowadzone z nim w prasie, radiu i telewizji.

Referencje i podziękowania

Warto pochwalić się dobrymi opiniami na swój temat zebranymi od organizacji pozarządowych, współpracowników, a przede wszystkim od osób znanych i cenionych, np. lidera partii, lokalnych autorytetów, osobistości ze świata kultury, nauki, sportu.

Skuteczność strony

Bogata i ciekawa zawartość strony sprzyja promocji polityka, nawet bez jego bezpośredniego udziału. Na tym polega istota marketingu wirusowego – internauci chętnie polecają sobie wzajemnie filmy, rysunki, jeśli są zabawne i inteligentnie przygotowane. Wciągający spot wyborczy czy oryginalna ulotka rozprzestrzenią się w sieci same, wystarczy to zapoczątkować np. umieszczając materiał na stronie www i rozsyłając informację na ten temat do czytelników newslettera.

Sam newsletter to istotny element strony www, który można wykorzystać do bieżącego informowania o działalności polityka i przebiegu jego kampanii wyborczej. Poprzez newsletter warto zapraszać wyborców na spotkania, debaty etc.

Oprócz wyborców trzeba pamiętać o szczególnej grupie odbiorców, jaką są dziennikarze. Oni potrzebują przede wszystkim następujących materiałów:

  • życiorys polityka (w kilku wersjach różniących się długością),
  • CV,
  • zdjęcia wizerunkowe,
  • notatki prasowe,
  • program wyborczy,
  • dane kontaktowe polityka bądź osoby odpowiedzialnej za współpracę z mediami,
  • kalendarz wyborczy.

Dobrze wykorzystana strona www może sprawić, że kampania wyborcza będzie atrakcyjniejsza, mniej kosztowna, a przede wszystkim skuteczna.

Ten materiał może być wykorzystany za zgodą autora na innych stronach internetowych pod warunkiem pozostawienia treści i informacji o autorze w niezmienionej formie i z aktywnymi linkami do strony autora.

W artykule zostały wykorzystane materiały graficzne opublikowane na oficjalnych stronach internetowych partii i polityków, oraz materiały wyborcze opracowane podczas kampanii. 

Więcej informacji o tym, jak wykorzystać narzędzia internetowe w czasie kampanii wyborczej, można znaleźć w książce „Drzewo kampanii wyborczej, czyli jak wygrać wybory”.

3___BOOK_cover