Cel

Przekazanie w syntetycznej formie informacji o kandydacie i jego programie.

Dla kogo

Dla wszystkich kandydatów, począwszy od kandydata na radnego, a skończywszy na kandydacie na prezydenta państwa, gdyż jest to najbardziej uniwersalny materiał wyborczy.

Do kogo

Pozwala dotrzeć do wszystkich potencjalnych wyborców.

Treść i forma

Tekst ulotki powinien być krótki (250–400 słów) i czytelny, w ulotce zazwyczaj nie ma miejsca na omawianie wielu zagadnień, bardziej liczą się hasła. Niezbędna jest prezentacja kandydata – jego wykształcenia, doświadczenia zawodowego, umiejętności, zainteresowań. Warto przy tym podkreślać korzyści z punktu widzenia odbiorców. Na wyróżnienie zasługują wszelkie związki kandydata z jego okręgiem wyborczym.

W ulotce należy nawiązać do wybranego tematu kampanii wyborczej i przedstawić pomysły kandydata na przykład na zmniejszenie poziomu bezrobocia czy zwiększenie liczby turystów w gminie.

W ramach kampanii ukierunkowanej można przygotować kilka rodzajów ulotek dla poszczególnych grup odbiorców, na przykład inną dla rolników, inną dla emerytów i rencistów.

Ważne elementy:

Informacje o kandydacie:

  • imię i nazwisko wraz ze zdjęciem,
  • nr na liście wyborczej
  • wykształcenie,
  • dotychczasowe kluczowe osiągnięcia w pracy posła, krótkie bio zawierające najważniejsze informacje
  • logotyp komitetu wyborczego,
  • dane kontaktowe, takie jak:
    • numer telefonu (może to być nowy, dodatkowy numer telefonu, tylko na czas kampanii wyborczej – dzięki temu sygnalizujemy dostępność dla wyborcy),
    • adres strony www,
    • adres e-mail,
    • adres profilu w portalach społecznościowych, np. na Facebooku.

Informacje o programie:

  • 5-6 postulatów, każdy opisany jednym, dwoma zdaniami,
  • teksty krótkie, pisane prostym i zrozumiałym językiem,
  • liczby i ważne dane warto wyróżnić (np. pogrubić lub podkreślić)
  • konieczne są grafiki: zdjęcia i infografiki i/lub wykresy.

W ulotce konieczne jest również:

  • przypomnienie daty wyborów,
  • wezwanie do działania w stylu „Proszę o Państwa głos”,
  • Informacja o finansowaniu materiału wyborczego.

 

Dobre praktyki:

Formatując tekst, warto pamiętać o wybraniu czytelnej i odpowiednio dużej czcionki, gdyż lepiej napisać mniej, ale wyraźnym i łatwym do odczytania krojem pisma, niż zaproponować bogaty w informacje tekst pisany drobną czcionką, która zniechęci do lektury. Najlepiej wybierać tak zwane czcionki bezszeryfowe, czyli pozbawione elementów ozdobnych, o wielkości 12 punktów. Niezbędne są także wyróżniki w postaci pogrubień fragmentów tekstu oraz punktory. Warto pamiętać o wykresach i rysunkach.

Sposób dystrybucji

Wybierając sposób dystrybucji ulotek, dobrze jest rozważyć współpracę z Pocztą Polską bądź wyspecjalizowaną firmą kolporterską lub samodzielnie przeprowadzić kolportaż. Można również wręczać ulotki przy okazji kampanii bezpośredniej, a także umieścić je na stronie internetowej w formie pliku PDF.

Ten materiał może być wykorzystany za zgodą autora na innych stronach internetowych pod warunkiem pozostawienia treści i informacji o autorze w niezmienionej formie i z aktywnymi linkami do strony autora.

W artykule zostały wykorzystane materiały graficzne opublikowane na oficjalnych profilach partii i polityków w social media, oraz materiały wyborcze opracowane podczas kampanii. 

Więcej oryginalnych pomysłów na materiały wyborcze opisuję w książce „Drzewo kampanii wyborczej, czyli jak wygrać wybory”.

3___BOOK_cover